Pages

Ads 468x60px

Saturday, February 20, 2010

Isu hak milik tanah NCR perlu diselesaikan

KUCHING 9 Feb. - Kerajaan mengenal pasti beberapa isu tempatan bagi masyarakat Sabah dan Sarawak untuk diselesaikan segera bagi memastikan Program Transformasi Kerajaan (PTK) di kedua-dua negeri berkenaan dicapai mengikut sasaran yang ditetapkan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala berkata, isu membabitkan pendatang asing di Sabah dan pertikaian ke atas hak milik tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) di Sarawak memerlukan penyelesaian pantas bagi memastikan setiap bidang di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dapat diterjemahkan kepada rakyat.

Kedua-dua isu berkenaan katanya, memberi lebih banyak tekanan kepada rakyat di negeri berkenaan dan kerajaan sedang mencari penyelesaian bagi masalah itu selain cuba mendapatkan kaedah terbaik menangani isu tempatan lain.

"Antara isu yang dibangkitkan ialah masalah pendatang asing yang dikemukakan kerajaan negeri Sabah selain pertikaian tanah NCR di Sarawak dengan masing-masing memerlukan jalan penyelesaian pantas," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri sesi Makmal Pembangunan Bumiputera Sabah dan Sarawak mengikut NKRA yang turut dihadiri oleh Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Joseph Entulu Belaun.

Dalam pada itu, Idris memberitahu, isu membabitkan hak milik tanah NCR perlu diselesaikan kerajaan kerana pemilik tanah mewarisi tanah berkenaan tanpa memiliki dokumen sah bagi dikemukakan sebagai bukti.

Beliau menjelaskan, pemilik tanah sendiri tidak dapat mengetahui jumlah keluasan sebenar tanah NCR mereka hingga terdapat kes pertindihan apabila kerajaan negeri Sarawak turut menuntut hak milik ke atas tanah yang sama.

"Perkara ini terus menekan penduduk kerana ada antara mereka yang cuba mendapatkan pinjaman bank bagi tujuan pembangunan projek pertanian namun terpaksa ditolak kerana tiada dokumen sokongan termasuk geran tanah.

"Sehubungan itu, kita akan cuba membantu pemilik tanah ini memaksimumkan pendapatan mereka termasuk memastikan tanah luas di dua negeri ini dapat digunakan secara optimum termasuk mendatangkan hasil kepada penduduk," jelasnya.

Sementara itu, Idris berkata, Makmal Pembangunan Bumiputera Sabah dan Sarawak, membincangkan perkara berkaitan pelaksanaan sistem pembelajaran berkualiti kepada generasi muda selain memastikan infrastruktur asas seperti bekalan elektrik dan air dapat diterima penduduk luar bandar.

0 comments:

Post a Comment