Pages

Ads 468x60px

Saturday, February 20, 2010

RM400 juta laksana RES, air bersih

LUBOK ANTU 19 Feb. - Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM400 juta bagi melaksanakan projek kemudahan Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) dan bekalan air bersih di seluruh negeri ini untuk tempoh 2010 dan 2011.

Menteri Kemudahan Awam Sarawak, Datuk Seri Awang Tengah Ali Hassan berkata, daripada jumlah itu, RM250 juta diperuntukan untuk tujuan penyediaan kemudahan RES.

Sementara itu katanya, RM100 juta lagi digunakan untuk menyediakan kemudahan bekalan air retrokulasi dan baki RM50 juta untuk kemudahan bekalan air alternatif.

''Kerajaan negeri mampu meningkatkan kadar liputan kedua-dua kemudahan ini di Sarawak berbanding dengan kadar liputan yang sedia ada sekarang iaitu 57 peratus untuk bekalan air bersih dan 67 peratus untuk RES.

''Perkara ini memerlukan usaha berterusan daripada Kerajaan Pusat dan negeri untuk tujuan penambahan jumlah liputan kemudahan RES dan air bersih pada tahun-tahun berikutnya terutamanya membabitkan penduduk dari kawasan luar bandar di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas mengadakan lawatan kerja ke Stesen Janakuasa Elektrik Batang Ai, Lubok Antu bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tenaga) Brunei, Datuk Seri Pahlawan Mohammad Daud.

Awang Tengah yang juga Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber memberitahu, kerajaan negeri amat optimis dapat memperluaskan akses kemudahan bekalan elektrik dan air bersih kepada penduduk berdasarkan kepada peruntukan yang disalurkan oleh Kerajaan Pusat selepas ini.

Ujarnya, selain menyediakan kemudahan RES, kerajaan juga akan menyediakan bekalan elektrik alternatif untuk penduduk di kawasan yang masih belum menerima kemudahan itu termasuk bekalan air bersih.

''Namun, setiap usaha kerajaan ini memerlukan kerjasama antara penduduk, kerajaan dan kontraktor sekali gus membolehkan kadar liputan kedua-dua kemudahan terbabit dipertingkatkan pada masa akan datang," jelas beliau.

0 comments:

Post a Comment