Pages

Ads 468x60px

Saturday, February 20, 2010

Abdul Taib mencari ilham

"BELUM ada ilham... banyak masa lagi, saya tidak suka membuat kejutan." Kata-kata tersebut jelas menggambarkan sesuatu yang penting dan bermakna apatah lagi ia diluahkan oleh Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Kata-kata tersebut disampaikan pada satu majlis Khamis lalu setelah wartawan ingin mengetahui bilakah beliau selaku Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sarawak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Abdul Taib menjawab, beliau tidak akan tergesa-gesa untuk mengadakan pilihan raya DUN dalam tempoh masa terdekat.

Tempoh akhir untuk Sarawak mengadakan pilihan raya negeri ialah selewat-lewatnya pada pertengahan tahun 2011.

Pada pilihan raya negeri 2006, BN Sarawak yang terdiri daripada empat parti komponen iaitu Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) dan Parti Rakyat Sarawak (PRS) memenangi 62 daripada 71 kerusi yang dipertandingkan.

Pada tahun itu juga, ramai Menteri Kabinet Pusat yang turun ke Bumi Kenyalang untuk mengumumkan peruntukan serta bekerja keras memenangi hati rakyat.

Sekali lagi sejarah berulang. Pada tahun ini, Sarawak mula dibanjiri dengan kedatangan beberapa Menteri Persekutuan termasuk Timbalan Perdana Menteri yang membawa peruntukan yang bukan sedikit jumlahnya.

Sehingga kini, jumlah peruntukan yang disalurkan dari Kerajaan Pusat mencecah RM4 bilion dan ia akan bertambah dengan kunjungan beberapa Menteri Persekutuan yang lain.

Projek-projek tersebut bermula dari Lawas, iaitu bahagian paling utara Sarawak sehinggalah ke bahagian selatan, merangkumi pembinaan sekolah, internet desa, hospital, jalan raya, jambatan dan bekalan air bersih.

Semuanya bermula pada 21 Januari lepas apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan peruntukan sebanyak RM50 juta untuk sekolah baru di Tutoh Apoh, Miri bagi menggantikan sekolah lama yang sering dilanda banjir.

Pada 28 Januari, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim mengumumkan peruntukan RM470 juta untuk membina sebanyak 203 menara telekomunikasi, 37 buah perpustakaan, enam pusat teknologi maklumat (IT) komuniti dan dua pusat IT untuk kanak-kanak kurang upaya di Kuching.

Pada 30 Januari pula, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan peruntukan sebanyak RM114 juta untuk kompleks hospital selepas melawat Hospital Lawas.

Manakala pada 30 Januari, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal menjanjikan RM100 juta untuk membina rumah bagi kemiskinan tegar dan menggantikan yang lama.

Beliau juga turut meluluskan peruntukan sebanyak RM20 juta untuk membina semula jalan raya dari bandar Limbang ke Ulu Limbang dan pembinaan loji rawatan air yang baru di Batu Danau.

Hari yang berikutnya Shafie melawat bahagian Sibu dan memberitahu peruntukan sebanyak RM3.7 bilion untuk pembinaan jalan luar bandar, projek pembekalan air bersih dan rumah untuk orang miskin.

Selepas itu beliau melawat bahagian Kapit dan mengumumkan projek hidro elektrik mikro untuk kawasan Baleh bernilai RM1.8 juta.

Kesemua itu jelas menggambarkan bahawa pilihan raya negeri semakin tiba setelah beberapa peruntukan besar mula membanjiri negeri ini.

Memandangkan Sarawak merupakan kubu kuat BN pada pilihan raya umum peringkat Parlimen dua tahun lalu, sewajarnya negeri ini mendapat ganjaran yang setimpal.

Pada pilihan raya umum itu, BN Sarawak memenangi 30 daripada 31 kerusi yang dipertandingkan dan menyumbang kepada majoriti mudah BN Pusat setelah beberapa negeri di Semenanjung jatuh kepada pembangkang seperti di Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Perak. Perak kemudiannya ditawan semula oleh BN.

Kini yang menjadi bualan hangat ialah bilakah pilihan raya Sarawak bakal diadakan. Jawapannya hanya ada pada Taib Mahmud selaku Pengerusi BN negeri untuk mencari ilham.

0 comments:

Post a Comment