Pages

Ads 468x60px

Monday, November 19, 2012

SARAWAK JANJI BELANJAWAN TERBAIK


KUCHING: Kerajaan neg­eri menggambarkan Rang Undang-undang Belanja­wan 2013 yang akan diben­tangkan pada Persidangan Dewan Undangan Neg­eri (DUN) mulai hari ini adalah yang terbaik kepada rakyat.

Menteri Perumahan mer­angkap Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata belanjawan ini akan memberi fokus kepada soal pemban­gunan iaitu 70 peratus dari­padanya (belanjawan) yang akan memberi keselesaan kepada rakyat.
“Dua rang undang-undang akan dibentangkan pada me­syuarat DUN kali ini yang berlangsung mulai esok (hari ini) hingga 28 November ini.

“Pertama Rang Undang-undang Belanjawan 2013 yang memberi gambaran terbaik dengan peruntukan besar untuk sektor pembangunan dan Rang Undang-undang Civil List, iaitu kita akan memberi peruntukan untuk menyelenggara tempat kedia­man Tuan Yang Terutama (TYT),” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas mesyuarat pra-DUN di Ibu Pejabat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Jalan Bako di sini semalam.
Mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan dihadiri oleh barisan menteri-menteri kabinet dan menteri-menteri muda serta wakil-wakil rakyat BN dan parti kom­ponen iaitu PRS, SPDP dan SUPP.

Ditanya lebih lanjut men­genai rang undang-undang be­lanjawan yang akan dibentang­kan kelak, Abang Johari yang enggan mengulas lebih lanjut berkata butir-butir mengenai rang undang-undang ini hanya akan diumumkan pada pem­bentangan kelak.
Jelasnya, terdapat sedikit tambahan untuk belanjawan kali ini yang mana belanja­wan kali ini disifatkan oleh beliau sebagai belanjawan lebihan.

“Secara prinsipnya, be­lanjawan kali ini adalah baik dan akan memberi keselesaan kepada rakyat secara keselu­ruhannya,” katanya.

Dalam pada itu sebanyak 335 pertanyaan akan dikemu­kakan dan tiga usul diterima daripada pembangkang akan dibentangkan pada mesyuarat DUN yang dijadual bermula hari ini.

Menyentuh mengenai me­syuarat Majlis Tertinggi PBB yang berlangsung sebelah petang hari dan tempat yang sama semalam, Abang Johari berkata ia adalah menyentuh kepada persediaan meng­hadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).


0 comments:

Post a Comment