Pages

Ads 468x60px

Monday, November 19, 2012

DOA KEBAIKAN, BUKAN MUSIBAH


Phnom Penh: Tindakan PAS mendoakan kemusnahan UMNO dan Barisan Nasional (BN), bukan cara Islam, malah ia menghancurkan kredibiliti PAS.

Sebaliknya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata UMNO tidak pernah mendoakan kehancuran PAS. 




“Tidak pernah... dan dalam Islam pun, itu bukan cara Islam. Itu cara bertentangan dengan prinsip Islam sebab doa adalah untuk kebaikan.

“Ini sangat tidak Islamik... ini akan menghancurkan kredibiliti PAS,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini, semalam.

Najib berada di sini bagi menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Ke-21 dan Sidang Kemuncak Berkaitan selama tiga hari yang bermula semalam

Perdana Menteri diminta mengulas tindakan PAS yang mengadakan solat hajat dan berdoa supaya UMNO dihancurkan di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, malam Jumaat lalu. 
Solat hajat itu diimamkan adik Mursyidul Am PAS, Nik Razi Nik Mat. Antara kandungannya ialah meminta UMNO dan BN dijahanamkan seperti Firaun ditenggelamkan ke laut, Qarun ditelan bumi dan Namrud serta Abu Lahab dilaknati.

Doa juga memohon supaya pembangkang mendapat jalan mudah ke Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang.

Di Gold Coast, Australia, mengulas isu sama, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata berdoa untuk menghancurkan orang Islam lain seperti dilakukan PAS bukan amalan Islam.

Katanya, orang Islam sepatutnya berdoa supaya penganut seagama mendapat hidayah dan kebaikan, bukannya musibah.

Walaupun UMNO dan PAS berbeza pandangan dari segi politik, ahli kedua-dua parti adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Saya tidak tahu kalau mendoakan agar umat Islam lain berpecah itu budaya dan amalan PAS.

Tetapi, kalau berdoa untuk menjahanamkan kita, itu bukan Islam sejati, katanya mengakhiri lawatan sembilan hari ke Australia.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata, doa seperti itu bukan amalan yang baik kerana UMNO dan BN juga berjuang untuk Islam.

PAS juga mendapat nikmat daripada perjuangan UMNO. DAP juga mendapat nikmat daripada perjuangan UMNO. Seluruh rakyat Malaysia mendapat nikmat perjuangan BN, katanya.

0 comments:

Post a Comment