Pages

Ads 468x60px

Tuesday, November 11, 2008

BERI TUMPUAN KEPADA PEMBANGUNAN TANAH NCR

Semalam kerajaan negeri dalam Utusan Malaysia menyatakan akan memberi tumpuan kepada pembangunan tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) di negeri ini secara komersial melalui konsep Pembangunan Tanah NCR. Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Sarawak, Datuk Seri Awang Tengah Ali Hasan semalam berkata, pendekatan konsep tersebut akan melibatkan pendaftaran pemilik-pemilik tanah NCR.

Menurut beliau, pemilik-pemilik tanah berkawasan kecil digalakkan untuk menggabungkan tanah-tanah mereka supaya dapat dimajukan secara komersial. Kaedah ini banyak memberi manfaat lebih-lebih lagi ia memastikan tanah-tanah mereka tidak terbiar dan terus kekal menjadi milik masing-masing. Selain daripada itu, usaha ini harus dilihat sebagai salah satu daripada strategi kerajaan untuk menangani trend penghijrahan luar bandar ke bandar.

Dalam perkembangan lain, kerajaan begitu prihatin dan sensitif dalam menangani semua isu yang melibatkan kebajikan rakyat termasuk isu pelanjutan tempoh surat hak milik tanah. Dasar pelanjutan hak milik tanah digubal dan diperkenalkan setelah kajian terperinci dilakukan dengan mengambil kira kesesuaian, kesan, impak, keperluan sosial, taraf kehidupan dan keperluan golongan berpendapatan rendah.


0 comments:

Post a Comment