Pages

Ads 468x60px

Tuesday, June 23, 2009

Artis Dayak akan dibela

Mereka akan mendapat perlindungan dalam industri muzik tempatan apabila DAMA didaftarkan oleh ROS: Snowdan

KUCHING: Artis Dayak akan mendapat pembelaan dan perlindungan dalam industri muzik tempatan apabila Persatuan Muzik Dayak Malaysia (DAMA) didaftarkan oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Pengerusinya, Snowdan Lawan berkata pertemuan dengan ahli-ahli jawatankuasa akan diadakan dalam masa terdekat ini bagi merangka perlembagaan pertubuhan serta logo untuk DAMA.

Menurutnya, dengan adanya dokumentasi yang lengkap serta persetujuan daripada ahli jawatankuasa lain, maka pihaknya akan mengemukakan permohonan kepada ROS.

“Setelah pertubuhan kita diiktiraf ROS, saya yakin hak cipta artis Dayak akan dilin-dungi dan terpelihara.

“Antara lain, mereka (artis dayak) boleh mendapat khidmat nasihat daripada DAMA untuk mencari jalan memperkembangkan bakat serta industri muzik Dayak,” katanya ketika ditemui pemberita selepas mengadakan Rumah Terbuka Gawai Dayak di kediamannya semalam.

Snowdan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin menyeru barisan artis Dayak me-ngubah minda serta persepsi masing-masing seiring dengan perubahan rentak muzik masa kini.

Malah katanya, artis harus berupaya menerima dan menyerap perubahan supaya lirik-lirik lagu yang digubah dapat diterima masyarakat pelbagai lapisan dan latar belakang.

“Kita mahu melihat komposer menghasilkan lirik lagu yang mempunyai idea-idea baru dan berkualiti bagi men-cerminkan budaya kaum Dayak dengan lebih baik lagi.

“Oleh itu kita bercadang membina studio rakaman bagi memastikan hak cipta mereka terpelihara. Ia juga secara langsung dapat mengekalkan momentum mereka dalam industri muzik… kita tidak mahu melihat mereka popular sekejap, lepas itu tenggelam,” ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Snowdan berkata beliau akan mengadakan pertemuan de-ngan Radio Televisyen (RTM) untuk membincangkan mengenai kriteria untuk klip video muzik Dayak bagi disiarkan dalam rancangan Muzik Aktif.

Katanya, perbincangan adalah perlu kerana artis Dayak mampu menghasilkan muzik video yang sesuai disiarkan dalam stesen televisyen kerajaan.

“Dengan itu, artis Dayak akan diberi peluang mengembangkan hasil karya di kala-ngan artis bukan Dayak,” katanya lagi.

Terdahulu Snowdan me-nerima kunjungan kira-kira 40 orang kurang upaya (OKU) daripada Persatuan Orang Cacat Bumiputera Sarawak dan Persatuan Orang Buta Cawangan Kuching.

Katanya, majlis rumah terbuka itu merupakan kali kedua dianjurkannya bagi meraikan OKU sebagai sebahagian daripada masyarakat Malaysia.

“Semangat dan prinsip 1Malaysia perlu disemai dalam diri kita dan jangan biarkan mereka menjadi ‘bayang-bayang’ sahaja, tetapi bawalah mereka berjalan seiringan bagi meringankan beban mereka,” tambahnya.

Dalam majlis berkenaan beliau turut mengumumkan geran sebanyak RM4,000 bagi kedua-dua persatuan bagi merancang dan menjalankan aktiviti serta program mereka.

0 comments:

Post a Comment