Pages

Ads 468x60px

Friday, September 4, 2009

Kapal selam pertama negara tiba


TUANKU Mizan meninjau kapal selam KD TAR di Jeti KD Sultan Abdul Aziz Shah, Pelabuhan Klang semalam.


PELABUHAN KLANG - Setelah belayar merentasi lautan sejauh 6,000 batu nautika dari Toulon, Perancis pada 11 Julai lalu, kapal selam pertama negara, Kapal Diraja (KD) Tunku Abdul Rahman (TAR) melakar detik bersejarah apabila selamat tiba di jeti KD Sultan Abdul Aziz Shah di Pusat Hidrografi Nasional Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Pulau Indah di sini pagi semalam.

KD TAR, salah satu kapal selam jenis Scorpene itu yang diketuai oleh Pegawai Memerintah, Komander Zulhelmey Ithnain bersama 32 krew kapal berjaya mengemudi kapal selam itu dengan merentasi lautan melalui pelabuhan Jeddah, Arab Saudi; Djibouti, Somalia dan Cochin, India dalam tempoh 54 hari sebelum tiba di pangkalan negara kira-kira pukul 9.20 pagi semalam.

Scorpene, kapal selam jenis tempur konvensional yang mampu mengawasi perairan negara pada kedalaman antara 100 dan 200 meter itu dijadualkan beroperasi sepenuhnya di kawasan-kawasan strategik pada 17 September ini.

Jurumudi kapal, Bintara Kanan Mohd. Jefri Zainor, 40, berkata, beliau berasa amat bangga kerana menjadi salah seorang anak kapal pertama negara yang mengendalikan kapal selam Scorpene tersebut.

0 comments:

Post a Comment