Pages

Ads 468x60px

Tuesday, May 25, 2010

Hak milik tanah dieksploitasi

KUCHING 24 Mei – Tindakan parti pembangkang di negeri ini mengeksploitasi isu hak milik tanah dan menjadikannya sebagai modal politik mereka, menyebabkan dasar pembaharuan surat hak milik tanah telah disalah tafsir oleh rakyat.

Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Sarawak, Datuk Seri Awang Tengah Ali Hasan berkata, kerajaan negeri mengamalkan sistem pegangan pajakan tanah dengan surat hak milik mempunyai tempoh yang ditetapkan dan perlu diperbaharui apabila tempohnya tamat.

Menurutnya yang juga Menteri Kemudahan Awam Sarawak, kerajaan negeri membenarkan pembaharuan surat hak milik tanah dengan syarat ia tidak diperlukan untuk tujuan awam atau penggunaan tidak bercanggah dengan syarat hak milik tanah.

‘‘Tetapi pembangkang mengambil kesempatan daripada salah faham terhadap dasar kerajaan dan sistem tanah negeri itu, malah sering menggunakan isu tersebut untuk menagih simpati orang ramai bagi mencapai agenda politik mereka.

‘‘Pembangkang telah melakukan pengkhianatan besar kepada rakyat dengan mewujudkan kebimbangan dan ketidakpastian mengenai tanah serta usaha kerajaan dalam melaksanakan sistem adil dan cekap dalam pembaharuan pajakan tanah,” katanya pada sesi penggulungan sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak Ke-16 di sini hari ini.

Awang Tengah berkata, dasar pembaharuan pajakan tanah oleh kerajaan dilaksanakan secara berhati-hati yang mengambil kira kepentingan pemilik tanah dan manfaat pembangunan negeri secara keseluruhannya.

Katanya, sebagai kerajaan berwawasan dan peka terhadap keperluan rakyat, dasar pembaharuan pajakan tanah adalah responsif dan dinamik untuk terus relevan dengan keadaan semasa.

Tambahnya, ia terbukti apabila pada 14 Mei lalu, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan kementeriannya telah membuat pengumuman tentang penambahbaikan terhadap dasar berkenaan.

‘‘Kadar baru premium itu adalah yang paling murah dan terendah di kalangan semua negeri di Malaysia malah dipertimbangkan paling berpatutan.

‘‘Bagi penggunaan kediaman, jumlah premium bagi pembaharuan pajakan tanah untuk rumah teres ialah satu kadar rata RM1,000 seunit manakala RM3,000 seunit untuk rumah berkembar dan RM6,000 seunit untuk rumah sebuah,’’ katanya.

Awang Tengah menambah, jumlah premium yang diperincikan itu adalah yang terendah berbanding negeri-negeri lain termasuk negeri-negeri yang ditadbir oleh pembangkang seperti Pulau Pinang dan Selangor.

0 comments:

Post a Comment