Pages

Ads 468x60px

Tuesday, May 25, 2010

Dayang Madinah senator baru dari Sarawak

KUCHING 24 Mei - Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak hari ini mengesahkan pemilihan Dayang Madinah Tun Abang Openg untuk dilantik sebagai Senator bagi menggantikan Puan Sri Empiang Jabu yang akan tamat tempoh perkhidmatan pada 11 Julai ini.

Pemilihan Dayang Madinah dicadangkan oleh Menteri di Pejabat Ketua Menteri, Datin Fatimah Abdullah dan disokong oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bekenu, Rosey Yunus.

Fatimah memberitahu, Dayang Madinah, 56, yang juga Naib Ketua Pergerakan Wanita Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) diyakini mempunyai keupayaan dan kebolehan di samping pengalaman cukup luas dalam bidang politik mahupun kegiatan masyarakat.

Menurutnya, beliau dibesarkan dalam keluarga politik yang banyak terlibat secara langsung dalam pembentukan serta pembangunan Sarawak sebagai sebuah wilayah penting dalam Persekutuan Malaysia.

''Bapa beliau, Allahyarham Tun Abang Openg Abang Sapiee adalah Yang Dipertua Negeri Sarawak yang pertama manakala abangnya pula adalah Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar Sarawak, Datuk Seri Abang Johari Tun Openg," katanya.

Dayang Madinah merupakan wanita ketiga dari Sarawak dilantik sebagai Ahli Dewan Negara selepas Empiang daripada PBB dan Doris Brodie daripada Parti Rakyat Sarawak (PRS).

Dayang Madinah merupakan seorang usahawan dan wanita Melayu pertama dari Sarawak yang dilantik sebagai Senator.

Beliau yang mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah dan Menengah St. Mary di sini merupakan lulusan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidang sains pengurusan dan pentadbiran.

Dalam bidang politik, Dayang Madinah merupakan seorang pejuang wanita yang gigih dan komited semenjak menjadi ahli PBB cawangan Satok pada tahun 1983 malah pernah menganggotai Majlis Tertinggi Pergerakan Wanita PBB dari tahun 1987 hingga sekarang.

Dalam bidang kemasyarakatan pula, Dayang Madinah bergiat aktif dalam pelbagai pertubuhan sukarela yang melibatkan pembangunan wanita dan pernah dilantik sebagai Anggota Jawatankuasa Biro Wanita Saberkas Sarawak, Pengerusi Pembangunan Wanita dan Keluarga bagi Kawasan Petra Jaya dan Anggota Lembaga Pengarah Koperasi Wanita Sarawak Bhd. (Kowasa).

0 comments:

Post a Comment