Pages

Ads 468x60px

Wednesday, December 1, 2010

PAS tidak setuju Kit Siang jadi TPM

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak berhak untuk menentukan Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri sekiranya pembangkang berkuasa, kata Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib.

Beliau berkata, PAS turut bersedia memegang jawatan Ketua Pembangkang seperti yang dicadangkan bekas ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim sebelum ini.
“PAS sudah berjuang lama termasuk ketika Anwar masih di dalam UMNO. Kita lebih bersedia menjadi ketua pakatan pembangkang dan mengetuai kerajaan,” katanya kepada New Straits Times (NST).
Dalam temubual dengan NST pada 13 November lalu, Zaid menamakan Exco Kelantan, Datuk Husam Musa; Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli; Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa; Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad sebagai pemimpin berpotensi menerajui pakatan pembangkang.

Ahad lalu, sebuah akhbar harian berbahasa Melayu melaporkan Anwar memaklumkan kepada wartawan Cina beliau mengesahkan Lim akan menjadi Timbalan Perdana Menteri jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang.

Pakatan pembangkang bersetuju melantik Anwar sebagai Perdana Menteri dan
Anwar sebelum ini pernah berkata beliau akan mewujudkan dua jawatan Timbalan Perdana Menteri masing-masing untuk PAS dan DAP jika pembangkang memerintah.
Bagaimanapun, Anwar tidak menyebut nama Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam temubual itu.

Harun berkata, pakatan pembangkang belum pernah berbincang atau memutuskan Timbalan Perdana Menteri pada masa depan, malah menganggapnya tidak perlu dibincangkan.

Katanya, masih terlalu awal untuk menjanjikan DAP jawatan tertinggi dalam kerajaan memandangkan Pilihan Raya Umum ke-13 belum berlangsung.

“Anwar tidak mempunyai hak. Hanya keputusan pilihan raya boleh menentukan siapa akan dilantik menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri,” katanya.

0 comments:

Post a Comment