Pages

Ads 468x60px

Wednesday, October 15, 2008

BERITA BAIK KEPADA RAKYAT MALAYSIA - HARGA MINYAK TURUN LAGI

Pagi ini, saya melihat pemandu di Sri Aman keadaannya amat tenang sekali, lebih-lebih lagi berita mengembirakan yang diumumkan oleh kerajaan semalam yang menurunkan harga runcit petrol dan diesel antara 10 sen hingga 20 sen untuk setiap liter yang telah berkuat kuasa hari ini. Kegembiraan jelas terpapar dikalangan pengguna jalan raya, malah bersyukur dengan penurunan ini. Hari ini harga petrol RON97 dikurangkan 15 sen seliter daripada RM2.45 kepada RM2.30, petrol RON92 turun 10 sen seliter daripada RM2.30 kepada RM2.20, manakala diesel sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.40 kepada RM2.20.

Keputusan kerajaan yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam amat tepat pada masanya dikala harga barangan semakin mahal sejak kenaikan harga minyak. Adalah menjadi harapan rakyat agar barangan dapur & keperluan harian akan turut menurun sejajar dengan penurunan harga minyak ini. Dengan subsidi kerajaan sebanyak 30 sen seliter, rakyat akan menikmati kehidupan yang lebih baik dan mengurangkan bebanan rakyat terutamanya kepada mereka berpendapatan rendah.

Berita ini juga mengembirakan penduduk pendalaman yang masih menggunakan set generator untuk menjanakan elektrik. Dengan penurunan harga ini, mereka boleh menarik nafas lega dan mengharapkan projek bekalan elektrik luar bandar (BELB) akan giat dibangunkan agar mereka dapat menikmati bekalan eletrik 24 jam. 

0 comments:

Post a Comment