Pages

Ads 468x60px

Monday, June 15, 2009

Hayati konsep 1Malaysia - Taib

KUCHING 14 Jun - Konsep 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu dihayati masyarakat berbilang kaum di negeri ini bagi membentuk sebuah masyarakat Malaysia yang lebih bersatu padu.

Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata, penghayatan kepada konsep itu juga akan membawa rakyat negeri terutamanya kaum Dayak lebih berdaya saing terutamanya di peringkat global.

Bagaimanapun, katanya, penghayatan itu menuntut kepada semua pihak supaya lebih cekal dalam menghadapi setiap cabaran yang mereka hadapi.

''Rakyat negeri ini walaupun berbeza pandangan, mereka perlu hidup bersatu padu kerana menerusi perpaduan itu kita dapat mengejar arus pembangunan dan kemajuan yang diimpikan oleh rakyat dan pemimpin.

''Justeru, kita di Sarawak ini amat menyokong penuh konsep 1Malaysia dengan sepenuh-penuhnya usaha kita," katanya ketika berucap pada majlis Rumah Terbuka Gawai Dayak Malaysia 2009 di Stadium Perpaduan Kuching di Petra Jaya di sini malam tadi.

Hadir sama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Sambutan di Stadium Perpaduan dihadiri lebih 3,000 pengunjung yang terdiri daripada pelbagai kaum termasuk pelancong asing.

Abdul Taib memberitahu, kejayaan kerajaan menyatupadukan pelbagai suku kaum terutamanya Dayak pad 1965 membolehkan kerajaan merealisasikan pelbagai projek pembangunan di kawasan bandar dan luar bandar.

Keputusan kerajaan untuk menganjurkan sambutan perayaan gawai Dayak secara besar-besaran pada 1988 ujarnya juga menjadikan kaum Dayak lebih dikenali masyarakat Malaysia dan pelancong asing.

''Kini, kaum Dayak semakin dikenali sebagai anak Malaysia yang mempunyai identiti sendiri dan mampu membangunkan pelbagai masyarakat berbilang kaum di negeri ini menerusi adat serta budaya unik yang juga menjadi alat kepada perpaduan rakyat," katanya.

*Sumber daripada Utusan Malaysia

0 comments:

Post a Comment