Pages

Ads 468x60px

Wednesday, December 2, 2009

DAP amal sikap 'kurang ajar', tidak bertamadun

IPOH 1 Dis. - Tindakan melampau pemimpin DAP memijak gambar tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebas ketika menghadiri konvensyen parti itu Ahad lalu menjelaskan cara mereka yang mengamalkan sikap 'kurang ajar'.

Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) Perak, Datuk Nadzri Ismail berkata, perbuatan itu membuktikan semua tindakan parti itu selama ini yang dilihat sebagai keterlaluan dan kurang ajar adalah benar.

''Tindakan Lim Kit Siang dan Ngeh Koo Ham menunjukkan pemimpin DAP pusat dan negeri selama ini kurang ajar, tidak bertamadun dan di luar kewarasan.

''Orang Cina pijak gambar orang Cina dan orang Melayu, perbuatan mereka ini sangat berbahaya kerana boleh membangkitkan api perkauman," katanya.

Muka hadapan Utusan Malaysia hari ini menyiarkan gambar Kit Siang yang juga Penasihat DAP dan Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming memijak poster ADUN Jelapang, Hee Yit Fong; Kapten (B) Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering) dan Jamaluddin Mohd. Radzi (Behrang) manakala Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng pula melompat poster tersebut.

Menurut Nadzri, apa yang dilakukan oleh pemimpin DAP itu merupakan tindakan terdesak mereka setelah gagal menyakinkan rakyat untuk memerintah kerajaan dengan saksama terutamanya di Pulau Pinang.

''Di Perak pula, mereka sudah melakukan perkara tidak baik untuk perintah Perak tetapi tidak berjaya. Malah, rakyat di Perak semakin muak dan benci dengan tindakan mereka.

''Perbuatan mereka ini cuma mengukuhkan lagi ikatan ADUN-ADUN BN di Perak dan menguatkan keazaman kami untuk terus memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Mohd. Khusyairi Abdul Talib pula tidak menyangka pemimpin DAP sanggup memijak gambar tiga ADUN Bebas itu.

Katanya, sikap biadab tersebut telah pun menjadi ikutan pengikut DAP sehingga seorang penyokong mereka bertindak menghiris gambar Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sebelum ditangkap polis semalam.

''Saya hairan dengan sikap pemimpin DAP kerana mereka bukan sahaja tidak hormat pada pemimpin Melayu, malah tidak tunjuk rasa hormat dan taat setia pada Sultan Perak.

''Banyak tindak tanduk mereka selama ini bersikap biadap serta derhaka kepada Sultan Perak dan ini boleh membuatkan orang Melayu bangkit menentang mereka," katanya.

Penasihat Agama Menteri Besar Perak, Kapten (B) Datuk Mohd. Najmuddin Ellias Al-Hafiz pula berkata, perbuatan memijak gambar menghiris perasaan dan menghina orang Melayu dan Islam.

''Di zaman Rasulullah, walaupun tidak suka pada seseorang, Baginda mendoakan orang tersebut diberikan petunjuk.

''Saya hendak tanya apa perasaan orang Melayu dalam Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), apakah perasaan mereka jika gambar pemimpin mereka dipijak," katanya.

0 comments:

Post a Comment