Pages

Ads 468x60px

Wednesday, December 23, 2009

PM: Model ekonomi baru diumum Februari depan

PUTRAJAYA 22 Dis. - Kerajaan akan mengumumkan satu model ekonomi baru yang komprehensif merangkumi peranan keseluruhan sebuah negara pada Februari tahun depan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau telah diberi taklimat mengenai kerangka model itu hari ini yang dijangka siap akhir bulan ini.

Menurutnya, model ekonomi baru itu akan menjadi landasan serta pergerakan baru yang akan memacu ekonomi negara.

''Kerangka ekonomi baru itu telah dihuraikan kepada saya hari ini oleh (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) Tan Sri Amirsham A. Aziz dan beberapa anggota Majlis Penasihat Ekonomi Negara.

''Saya telah memberi persetujuan secara prinsipnya kepada kerangka itu dan bentuk pengarahannya yang baru. Huraian dan naratifnya akan disiapkan dalam tempoh sebulan sebelum dibentangkan kepada Jemaah Menteri untuk diluluskan.

''Ia model komprehensif yang tidak hanya menyentuh soal ekonomi tetapi terangkum kepada peranan keseluruhan sebagai sebuah negara," kata beliau.

Najib yang juga Menteri Kewangan menyatakan demikian pada Majlis Malam Media Kementerian Kewangan 2009 di sini.

Hadir sama isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor dan para editor kanan media elektronik dan media cetak.

Menurut Perdana Menteri, beliau tidak bercadang mengulas lanjut ciri-ciri model ekonomi baru itu malam ini tetapi mengakui ia merupakan tiga bidang utama yang akan menentukan agenda masa depan negara yang lebih baik, hebat dan terjamin.

Secara ringkas, beliau memberitahu, antara tiga bidang utama berkenaan adalah kerajaan mesti menentukan dasar kewangan negara sama ada dasar fiskal atau kewangan yang terangkum dalam Bajet 2010 dapat berjalan lancar.

''Segala peruntukan sama ada kewangan atau program yang diluluskan dapat merangsang ekonomi negara serta dilaksanakan secara sempurna.

''Ini supaya pada tahun depan, pembangunan ekonomi pada pertumbuhan menguncup sekarang dapat ditingkatkan kepada kadar memberangsangkan," katanya.

Selain itu, kata beliau, kerajaan akan memastikan apa yang dibentangkan membabitkan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan Petunjuk Prestasi Utama Negara (NKPI) dapat dilaksanakan mengikut sasaran yang ditentukan sama ada pada 2010 atau jangkauan 2012," katanya.

Najib berkata, transformasi kerajaan melalui metodologi NKRA dan NKPI akan menjadi punca bukan sahaja dalam memacu pertumbuhan negara tetapi dapat memenuhi aspirasi rakyat yang tinggi.

0 comments:

Post a Comment