Pages

Ads 468x60px

Monday, October 26, 2009

Jangan beli makanan tin sudah luput tarikh

SRI AMAN 25 Okt. - Penduduk di luar bandar diingatkan supaya lebih berhati-hati dan berwaspada jika membeli makanan dalam tin dengan memastikan terlebih dahulu tarikh luput yang tertera pada bekas makanan terbabit.

Ahli Dewan Undangan Ngerei (ADUN) Bukit Begunan, Mong Dagang berkata, beliau berasa bimbang penduduk luar bandar akan menjadi sasaran dan dimanipulasikan oleh para peniaga yang tidak bertanggungjawab menjual makanan dalam tin yang sudah luput tarikhnya.

Katanya, beliau terpaksa meluahkan kegusaran itu memandangkan ramai penduduk di kawasan luar bandar masih buta huruf dan kurang berpengetahuan tentang makanan dalam tin sama ada ia boleh dimakan atau sebaliknya.

''Kita berasa bimbang sekiranya terdapat peniaga yang sengaja mengambil kesempatan dengan menjual barang makanan sudah luput tarikh kepada penduduk di kawasan luar bandar di sekitar Sri Aman ini.

''Saya nasihatkan penduduk luar bandar yang menyedari perkara itu (makanan tin yang luput tarikh) supaya bertindak melaporkan kepada pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penutupan Seminar Kepentingan anjuran KPDNKK bersama Koperasi SK Melugu bertempat di dewan sekolah terbabit di sini semalam

Dagang berkata, makanan yang sudah melebihi tarikh luput akan menjadi beracun dan dikhuatiri boleh memberikan ancaman kesihatan terhadap penduduk yang memakannya.

Katanya, makanan di dalam tin yang sudah remuk juga berbahaya sekiranya dimakan dan beliau meminta rakyat jangan mudah diperdaya dengan jualan harga murah terhadap barangan makanan yang sudah luput tarikh guna kerana kesihatan adalah perkara no.1 dan bukannya keuntungan peribadi.

Pada masa yang sama, beliau juga mahu penduduk bertindak segera melaporkan kepada pihak KPDNKK sekiranya terdapat peniaga runcit di kawasan luar bandar yang menjual barangan kawalan melebihi harga maksimum siling seperti tersenarai dalam Skim Kawalan Harga sebelum ini.



0 comments:

Post a Comment