Pages

Ads 468x60px

Friday, November 6, 2009

Manfaatkan geran MRP - Francis Hollis

KUCHING 5 Nov. - Penerima peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) harus memanfaatkan geran tersebut sebaik mungkin dan bukan disalahgunakan.

Menteri Muda Kemajuan Tanah Sarawak, Datuk Francis Harden Hollis berkata, peruntukan MRP merupakan bantuan penting daripada kerajaan untuk menaik taraf kehidupan rakyat khasnya di kawasan luar bandar.

Menurutnya, rakyat perlu memanfaatkan peruntukan tersebut bagi tujuan untuk meningkatkan kemajuan dari segi ekonomi dan sosial masyarakat tempatan.

''Peruntukan MRP disalurkan kepada rakyat adalah bertujuan untuk menambah baik kehidupan menerusi aktiviti yang bermanfaat dengan menggunakan geran berkenaan.

''Ia jangan disalahgunakan untuk tujuan yang tidak mendatangkan faedah kerana MRP merupakan bantuan penting yang disalurkan oleh kerajaan kepada rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penyerahan cek MRP di Pejabat Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) cawangan Simanggang di sini hari ini.

Hadir sama Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji serta para wakil persatuan dan ahli jawatankuasa SUPP Simanggang.

Pada majlis tersebut, Harden menyampaikan cek MRP bagi tahun 2009 dengan nilai keseluruhan RM110,000 kepada 16 penerima dari sekitar bandar Sri Aman.

Kesemua 16 penerima itu terdiri daripada tiga persatuan dan 13 buah rumah panjang dari sekitar Sri Aman.

Jawatankuasa Sambutan Perayaan Bahagian Sri Aman (Pejabat Residen Sri Aman) telah menerima cek MRP tertinggi iaitu sebanyak RM60,000.

Persatuan Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) Unit Putat dan Soon Heng Benevolent Society Lingga masing-masing menerima sebanyak RM3,000 dan RM2,000 pada majlis berkenaan.

Baki peruntukan MRP berjumlah RM45,000 pula telah diagihkan kepada 13 buah rumah panjang yang tersenarai.

0 comments:

Post a Comment