Pages

Ads 468x60px

Wednesday, March 31, 2010

MEB positif-Penganalisis

KUALA LUMPUR 30 Mac - Para penganalisis ekonomi menyifatkan langkah dalam Model Ekonomi Baru (MEB) penting untuk mewujudkan persekitaran yang lebih berdaya saing.

Meskipun bersifat mesra pelabur bagi menarik pelaburan langsung asing (FDI) dan memacu tenaga kerja yang lebih mapan, ia juga dianggap sebagai sasaran bersifat jangka panjang.

Sesetengah langkah dalam MEB telah dikenal pasti sebelum ini tetapi baru dipertimbangkan sekarang untuk dilaksanakan.

Penganalisis Fundsupermart.com, Koay Yi Chuan berkata, MEB yang dicadangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah langkah positif untuk meletakkan ekonomi Malaysia sebagai ekonomi yang dipacu pasaran.

"Penstrukturan semula harga subsidi barang-barang kawalan yang akan mencerminkan permintaan pasaran dan memberi kelebihan kepada kerajaan Malaysia.

"Pengurangan subsidi dapat mengukuhkan keadaan fiskal sekali gus memberi lebih banyak dalam memacu pertumbuhan ekonomi," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Tambahnya, pelupusan pegangan dalam syarikat milik kerajaan (GLC) dapat meningkatkan perkhidmatan yang disediakan oleh GLC.

"Justeru, wujudnya kurang kawalan oleh kerajaan tetapi sebaliknya dinilai oleh para pelabur," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Penyelidik Jupiter Securities Sdn. Bhd., Pong Teng Siew berpendapat MEB adalah program yang berani dan agresif.

Beliau berkata, komitmen yang besar diperlukan bagi memastikan sasaran dalam MEB dilaksana dengan betul.

Ini kerana, jelasnya, wujud jurang yang luas antara sas

0 comments:

Post a Comment