Pages

Ads 468x60px

Monday, April 26, 2010

Empat faktor kemenangan Barisan Nasional di Hulu Selangor

KEJAYAAN Barisan Nasional (BN) menawan kembali kerusi Parlimen Hulu Selangor dalam Pilihan Raya Kecil kawasan itu semalam telah memberikan isyarat yang jelas bahawa rakyat meyakini gagasan 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' serta program transformasi kerajaan.

Dalam masa yang sama, rakyat menolak politik adu domba pembangkang yang terus menjadikan fitnah, tohmahan dan dakyah sebagai senjata politik. Pilihanrraya Kecil itu menyaksikan pertembungan antara calon BN, P. Kamalanathan dan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim.

Faktor utama kejayaan BN ialah hasrat pengundi-pengundi Parlimen Hulu Selangor untuk memberi peluang kepada kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk melakukan transformasi negara dan percaya gagasan 1Malaysia mampu membela nasib mereka.

Kesungguhan Perdana Menteri yang turun padang sebanyak tiga kali termasuk pada Sabtu lalu untuk melakukan walkabout sehari suntuk telah memberikan keyakinan kepada pengundi-pengundi bahawa beliau benar-benar ikhlas untuk membantu mereka.

Selain itu, sebaik sahaja menjejakkan kaki ke Hulu Selangor pada Rabu lalu, Najib telah melafazkan jaminan yang selama ini ditunggu-tunggu oleh pengundi-pengundi apabila menyatakan bahawa kerajaan BN akan menunaikan semua janji yang dibuat sepanjang kempen berlangsung.

Untuk membuktikan keseriusan itu, Najib melantik Datuk Noh Omar yang juga Timbalan Pengerusi BN Selangor untuk memastikan semua janji dilaksanakan sebaik sahaja parti itu mencapai kemenangan.

Harapan Najib untuk melihat BN kembali menguasai kerusi Hulu Selangor menjadi semakin mudah berikutan kegigihan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang boleh dikatakan 'berkampung' di Hulu Selangor sejak hari pertama kempen lagi.

Beliau berjaya mengatur strategi bagi menggerakkan keseluruhan jentera BN supaya menggempur seluruh Hulu Selangor ketika jentera parti pembangkang masih bergelut dengan masalah dalaman.

Muhyiddin sepanjang kempen terus menanam keyakinan kepada pengundi-pengundi agar memberikan peluang kepada BN untuk membela nasib mereka. Setiap ceruk dan rantau, siang dan malam, Timbalan Perdana Menteri tanpa mengenal penat dan lelah terus berkempen bagi memastikan kemenangan parti.

Impian Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri untuk mencapai kemenangan menjadi agak mudah apabila calon BN, P.Kamalanathan ternyata mempunyai aura tersendiri.

Walaupun tidak begitu dikenali, namun dengan kegigihan beliau turut ke padang bertemu pengundi sebaik sahaja penamaan calon selesai membuahkan hasil.

Pengundi-pengundi menyambut kehadiran beliau dengan tangan terbuka. Kata-kata 'keramat' beliau, ''berilah saya peluang dan saya akan bekerja siang dan malam, senja dan subuh' telah menarik perhatian mereka untuk mengundinya.

Walaupun beberapa serangan peribadi yang tidak munasabah dilakukan ke atas beliau oleh pembangkang, namun Kamalanathan tidak tergugat, beliau berjaya menemui hampir 60,000 pengundi dalam tempoh lapan hari kempen berjalan.

Melalui jaminan Najib, diiringi dengan kegigihan Muhyiddin dan dibantu oleh 'aura' Kamalanathan, ia membangkitkan semangat jentera-jentera BN untuk bekerja siang dan malam.

Berbanding dengan beberapa pilihan raya kecil sebelum ini, jentera BN di Hulu Selangor yang diketuai oleh Noh ternyata bekerja bersungguh-sungguh sehinggakan di seluruh kawasan Parlimen itu bendera parti tersebut berkibar-kibar di mana-mana sahaja.

Malahan mereka juga mengadakan kempen rumah ke rumah sehingga ia memberikan kesan kepada pengundi-pengundi untuk menyebelahi BN.

Kini BN kembali menegakkan panji-panji di Hulu Selangor manakala bagi parti pembangkang pula, sudah pasti selepas ini pelbagai tuduhan akan dilemparkan berikutan kejayaan BN. Apa pun rakyat sudah membuat keputusan, maka hormatilah.

0 comments:

Post a Comment