Pages

Ads 468x60px

Wednesday, August 5, 2009

H1N1 ANCAM GOLONGAN MUDA

Trend jangkitan mula menular di kalangan pelajar, kanak-kanak

KUCHING: Kes jangkitan tempatan Influenza A (H1N1) di negeri ini terus meningkat dan keadaan le-bih membimbangkan apa-bila trend jangkitan mula menular di kalangan pelajar serta kanak-kanak.

Berdasarkan laporan dikeluarkan Bilik Operasi Negeri setakat jam 3.00 petang semalam, empat kes baru positif H1N1 dicatatkan dan daripada jumlah itu tiga adalah pelajar manakala seorang lagi kanak-kanak perempuan berusia empat tahun dari Samarahan.

“Tiga pelajar terbabit ialah pelajar lelaki berusia 13 tahun dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bekenu, Miri, murid perempuan berusia lapan tahun dari Sekolah Kebangsaan (SK) Gita No. 2 dan murid lelaki juga berusia lapan tahun dari SK Stapok,” kata jurucakap Bilik Operasi Negeri.

Penambahan empat kes baru itu menjadikan kes terkumpul H1N1 di Sarawak setakat ini ialah 139, melibatkan 114 jangkitan tempatan dan 25 import.

Bahagian Kuching kekal mencatat kes terbanyak iaitu 53 kes diikuti Miri 36, Limbang 27, Samarahan 14, Betong enam, Bintulu dua dan Sibu kekal seorang.

Bilangan pesakit yang masih menerima rawatan di wad setakat semalam ialah 15 orang dengan 11 di Hospital Umum Sarawak (HUS) dan empat lagi di Hospital Miri.

Manakala jumlah sekolah atau institusi yang ditutup akibat H1N1 kekal sembilan dengan lima sekolah selebihnya institusi (pengajian).

Sementara itu Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri George Chan dalam satu sidang media kelmarin tidak menolak situasi akan bertambah serius dengan lebih banyak jangkitan tempatan berlaku begitu juga kes kluster.

Kelmarin juga Sarawak mencatat kematian pertama akibat penyakit itu dengan mangsa-nya seorang wanita berusia 23 tahun dari Miri yang baru me-lahirkan anak perempuan kira-kira dua minggu lepas.


0 comments:

Post a Comment