Pages

Ads 468x60px

Tuesday, August 11, 2009

PM arah lawat Sarawak

Menteri-menteri kabinet persekutuan diarah kerap melawat negeri ini untuk lihat sendiri keperluan ketika pembangkang turut beri tumpuan

PERTH: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan menteri-menteri kabinet persekutuan agar kerap melawat Sarawak bagi melihat sendiri apa yang perlu dibuat untuk membantu penduduk di negeri itu terutama dalam bidang pendidikan dan ekonomi.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Najib membuat arahan itu agar menteri-menteri Barisan Nasional (BN) menyedari bahawa Pakatan Pembangkang sedang memberikan tumpuan di Sarawak, lebih-lebih lagi kerana pilihan raya Dewan Undangan Ne-geri akan datang.

“Perdana Menteri dah beritahu pada (menteri) kabinet elok menteri-menteri turun selalu ke Sarawak melihat apa yang perlu kita buat membantu rakyat Sarawak,” katanya yang juga Menteri Pelajaran kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan kerja lima hari beliau ke Perth, Australia.

“Kita tahu mereka beri tumpuan ke Sarawak dan cuba bawa propaganda mereka ke Sarawak. Saya yakin pimpinan Sarawak pun sedar dan mereka menjalankan kerja-kerja yang sepatutnya untuk terus membangunkan Sarawak dan mewujudkan kerja-sama dan perpaduan erat dan di samping itu peranan pimpinan pusat membantu Sarawak perlu ditingkatkan,” katanya.

Ditanya keyakinan BN untuk mendapat mandat memerintah pada pilihan raya umum akan datang, Timbalan Pe-ngerusi BN itu berkata gabu-ngan itu perlu bekerja lebih keras memandangkan cabaran yang menanti.

“Kita perlu bekerja keras… 10 kali lebih keras daripada masa lepas kerana kita tahu cabaran kita banyak dan ke-adaan kita agak kritikal,” katanya.

Muhyiddin berkata usaha-usaha yang sudah digembeleng seperti mewujudkan barisan kepimpinan yang mantap, pengukuhan parti, inisiatif dan dasar yang lebih mesra rakyat mampu mengubah persepsi orang Melayu dan bukan Melayu terhadap Umno dan BN, tetapi ini semua perlu terus diperkukuh-kan.

Katanya beliau berpendapat ada peningkatan sokongan rakyat kepada kerajaan BN berikutan langkah dan dasar yang dilaksanakan oleh Najib seperti 1Malaysia dan Petunjuk Prestasi Utama (KPI), namun terdapat keperluan membantu kelompok-kelompok yang masih tertinggal dari arus kemajuan termasuk orang Melayu.

“Orang Melayu masih belum maju. Kita sedar perkara itu. Walaupun tak sebut Dasar Ekonomi Baru selalu tak bermakna (kita) abaikan. Ada pihak pembangkang sekarang ini kata tidak ada lagi komponen ekonomi Melayu. Ini tak betul,” katanya.

“Komitmen kita seperti yang ada dalam perlemba-gaan… dasar kerajaan itu masih kekal. Malah kita nak pertingkatkan lagi. Cuma cara pendekatan mungkin berbeza sedikit,” tambahnya.

Beliau menegaskan komitmen dan tanggungjawab kerajaan terhadap orang Melayu dan kaum lain tidak berubah.

“Ada pihak putarbelitkan seolah-olah kita sudah lepas tanggungjawab…tidak memberikan perhatian utama pada kelompok besar (sebaliknya) hanya memberi perhatian pada kelompok tertentu untuk meraih soko-ngan pengundi dalam pilihan raya. Itu tak betul sebenarnya,” kata Timbalan Pre-siden Umno itu.

— Bernama

0 comments:

Post a Comment