Pages

Ads 468x60px

Wednesday, August 12, 2009

Punca kematian Beng Hock

HAH ALAM 11 Ogos - Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock disahkan meninggal dunia akibat mengalami kecederaan berganda setelah terjatuh dari tempat tinggi selepas mayatnya dibedah siasat hampir lima jam oleh dua pakar patologi.

Pakar Perunding Kanan Perubatan Forensik dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, Dr. Khairul Azman Ibrahim, 51, juga mengesahkan beliau tidak menemui sebarang kecederaan yang berpunca daripada pergelutan.

''Saya mendapati tiada kecederaan yang ketara di bahagian tapak atau permukaan tangan akibat luka atau menangkis serangan dan tiada sebarang kesan luka atau lebam akibat dipukul ketika mempertahankan diri,'' katanya.

Justeru, Khairul mengesahkan bahawa beliau tidak nampak kecederaan yang jelas akibat mempertahankan diri pada mana-mana bahagian tubuh Beng Hock melainkan tekanan akibat terjatuh dari bangunan tinggi.

Malahan berdasarkan siasatan di tempat Beng Hock disiasat di tingkat 14 pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), beliau mendapati tiada kesan darah dan tiada kesan barang-barang berselerak ataupun barang-barang pecah di situ.

Namun ketika berada di tempat mayat dijumpai di tingkat lima, beliau ternampak sebuah tingkap yang terbuka luas di tingkap 14 hampir setentang dengan lokasi mayat Beng Hock terjatuh.

Berdasarkan kecederaan yang dialami Beng Hock, saksi itu berpendapat, mendiang dipercayai telah terhempas ke dataran dengan posisi kaki sebelah kanan dan badannya condong ke arah kanan.

''Punggungnya juga mendarat (terhempas) bersama atau mungkin kemudian atau mungkin juga serentak. Ada juga kemungkinan ia condong ke depan berdasarkan tulang rusuk yang patah dan bintik-bintik di bahagian hadapan tangan.

''Berdasarkan pemeriksaan autopsi, mangsa terhempas dengan kakinya dulu dan pada masa yang sama ia terjerumus (terjatuh),'' katanya ketika disoal oleh peguam Tan Hock Chuan yang mewakili kerajaan Malaysia.

Bagi memberikan gambaran yang jelas, Khairul telah meminta kebenaran Koroner Azmil Muntapha Abas yang mendengar prosiding inkues yang masuk hari keenam hari ini, untuk menunjukkan cara-cara Beng Hock terhempas.

Berdasarkan keadaan mayat yang belum membusuk, Khairul yang juga Ketua Jabatan Forensik HTAR percaya Beng Hock mati kurang dari 36 jam sebelum bedah siasat dibuat pada pukul 12 tengah hari, 17 Julai lalu dan selesai pada pukul 4.50 petang.

''Saya juga berkesempatan untuk memeriksa (keadaan) kaku mayat ketika pergi ke tempat kejadian di tingkat lima Plaza Masalam tempat mayat Beng Hock dijumpai.

''Pada pendapat saya, ini bermakna mendiang mungkin sudah mati dalam lingkungan enam hingga lapan jam, sebelum pukul 7.30 malam, pada 16 Julai lalu,'' katanya.

Saksi inkues itu memberitahu, mayat Beng Hock dihantar ke Bilik Mayat HTAR pada pukul 9.45 malam, 16 Julai lalu.

Menurutnya, beliau pergi ke tempat kejadian bersama Pensyarah Forensik Patologi, Dr. Prashant Naresh Samberkar dari Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) pada 16 dan 22 Julai lalu bagi memudahkan mereka memahami dan menjelaskan bagaimana mangsa cedera dan menemui ajal.

Ujarnya, bedah siasat tersebut dikendalikan bersama Prashant atas permintaan abang sulung Beng Hock, Teoh Meng Kee.

Ketika tiba di tempat kejadian, katanya, mayat Beng Hock dalam keadaan terbaring mengiring ke kanan dan tangan kiri di atas, bahagian tangan kanan terhimpit oleh badan.

0 comments:

Post a Comment