Pages

Ads 468x60px

Tuesday, October 9, 2012

Jangan lupa jasa kerajaan


MELAKA 8 Okt. - Tun Dr. Mahathir Mohamad bimbang terhadap sikap segelintir generasi muda Melayu yang semakin tidak menghargai jasa kerajaan dalam memberi nikmat serta keselesaan kepada mereka. Bekas Perdana Menteri itu berkata, hal tersebut dibuktikan apabila ramai di antara golongan berkenaan tidak bersyukur dengan apa yang mereka peroleh, sebaliknya menuduh kerajaan sebagai penindas.


"Contohnya pelajar yang dihantar belajar ke luar negara, bila pulang ke tanah air menolak orang yang memberi nikmat kepada mereka iaitu kerajaan yang dikatakan tidak adil, tidak liberal serta menindas orang lain," katanya. Beliau berkata demikian ketika menyampaikan pidato pada majlis sarapan bersama Alumni Sekolah Menengah Sains (SMS) Muzaffar Syah dari 1982 hingga 1986, di Hotel Equatorial, Banda Hilir hari ini.

Menurut Dr. Mahathir, hal demikian wujud disebabkan sikap sesetengah ibu bapa yang gagal mendidik anak mereka dengan nilai-nilai sebelum menghantar mereka ke luar negara.
"Pelajar-pelajar Melayu yang dihantar ke luar negara sepatutnya disemai dengan nilai positif selain mempelajari sejarah agar dapat mempertahankan diri daripada pengaruh negatif. Dengan mendalami sejarah umpamanya dapat membantu kita supaya tidak lupa kepada asal usul.

"Jika kita bersyukur, maka kita akan mendapat lebih banyak nikmat. Atas sebab itu kita perlu selalu bersyukur sekali gus dapat membentuk masyarakat yang baik dan mampu berjaya," katanya.
Jelas beliau lagi, ramai generasi muda masa kini sangat mudah terpengaruh dengan anasir negatif sehingga ada yang gagal menggunakan pengetahuan mereka dengan bijaksana.
"Daripada segi ilmu dan pengetahuan, generasi berkenaan memang boleh membangunkan negara kerana dilengkapi pengetahuan dalam segala hal.

"Namun, selain daripada ilmu, nilai moral adalah lebih penting kerana ilmu sahaja tidak akan membentuk mereka menjadi seorang yang baik. Ilmu sahaja tidak menjamin generasi muda akan datang berupaya memimpin kemajuan negara," ujarnya.
Tambahnya lagi, pembangunan dan keharmonian yang dikecapi hari ini tidak akan dinikmati jika rakyat hidup dalam suasana bertelagah dan berpecah-belah sehingga menimbulkan ketegangan.




0 comments:

Post a Comment