Pages

Ads 468x60px

Wednesday, October 14, 2009

Bekalan elektrik ke kampung tetap dilaksanakan

Kerajaan telah meluluskan peruntukan berjumlah RM5.5 juta untuk melaksanakan projek

MIRI: Hasrat penduduk kampung dan luar bandar di bahagian ini untuk menikmati bekalan elektrik akan tetap ditunaikan oleh kerajaan.Beberapa buah kampung di kawasan Sibuti yang merangkumi Lambir dan Sibuti telah dibekalkan dengan sumber elektrik yang merupakan keperluan penting dalam kehidupan moden.
Sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri lalu, tiga buah kampung di Bekenu iaitu Kampung Mumong, Nusah, Kuala Sibuti telah menikmati bekalan elektrik yang dilaksanakan menerusi Skim Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES).
Ahli Dewan Undangan Negeri Bekenu, Rosey Yunus memberitahu, sebanyak 12 rumah panjang di Saeh akan menerima bekalan elektrik daripada skim ini.

Katanya, peruntukan berjumlah RM5.5 juta telah diluluskan oleh Kementerian Luar Bandar dan Wilayah untuk melaksanakan projek berkenaan.

“Fasa pertama akan bermula tahun ini selama 18 bulan. Kita akan laksanakan dalam tempoh terdekat ini. Kerajaan akan terus membangun dan memberi kemudahan kepada rakyat,” jelas Rosey ketika dihubungi semalam.

Rosey sebelum itu telah menghadiri taklimat bekalan elektrik di Dewan Rumah Mentali dan menasihat Tuai Rumah untuk terus bekerjasama dengan wakil rakyat dan agensi kerajaan untuk mempercepatkan pembangunan di kawasan mereka.

Ahli Parlimen Sibuti, Ahmad Lai Bujang yang ditemui pagi semalam memberitahu, lima kampung di Lusut Taman Tunku akan menerima bekalan elektrik secara berperingkat bermula tahun depan.

Beliau memberitahu, peruntukan berjumlah RM3.7 juta telah diluluskan untuk perlaksanaan projek ini yang akan memberi manfaat kepada 436 keluarga.

“Projek ini akan dimulakan secepat mungkin dan dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2011. Penduduk telah memohon bekalan elektrik sejak tiga tahun lalu. Saya dan YB Aidan Wing (ADUN Lambir) sentiasa membuat `follow-up’ untuk memastikan eruntukan dan projek ini dilaksanakan,” ujarnya.

Ahmad Lai sebelum itu telah menghadiri taklimat tentang projek RES untuk kampung berkenaan di pejabat SESCO.

0 comments:

Post a Comment