Pages

Ads 468x60px

Monday, September 14, 2009

Maklumat dan data golongan perlu bantuan perlu direkod

KUCHING: Maklumat dan data mengenai jumlah keseluruhan golongan yang memerlukan bantuan terutamanya orang kurang upaya (OKU) dan anak-anak yatim di sesuatu kawasan hampir tidak diketahui kata Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat merangkap Ahli Parlimen Santubong Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Sehubungan itu, beliau menyeru para pemimpin masyarakat seperti Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), penghulu, pemanca dan ketua ma-syarakat di sesuatu kawasan mengumpul semua maklumat mengenai jumlah golongan tidak bernasib baik tersebut.

“Ini bagi membolehkan pihak kerajaan membantu mencari mekanisme dan ikhtiar yang dapat membantu mencorak masa depan terutamanya anak-anak yatim dan OKU agar mereka berjaya dan senang dalam hidup,” kata Wan Junaidi ketika Majlis Penyampaian Bantuan dan Berbuka Puasa Bersama Orang Kurang Upaya dan Anak Yatim Kawasan Parlimen Santubong di sini, semalam.

Menurutnya, para pemimpin masyarakat hendaklah memainkan peranan proaktif dan mendaftarkan mereka untuk direkodkan.

Beliau turut menyeru para pemimpin masyarakat agar kerap lagi melakukan aktiviti sosial bagi mengenali anak-anak yang tidak bernasib baik itu supaya dapat membentuk mereka dan seterusnya tidak menjadi beban negara pada masa hadapan.

Seramai 90 anak-anak yatim dan 60 OKU menghadiri majlis berkenaan dan menerima sumbangan berbentuk kewangan.

0 comments:

Post a Comment